pages

Thursday 8 March 2012

CERPEN : CINTA BUDAK SKEMA

                           


                                 



Min jom la pergi makan..kan  dah abih kelas ni. Aku lapar la

Ish…kau ni asyik lapar lapar je.. makan je tahu.

Gila kau!! Ni kan waktu tgh hari. Nk makan la..kau x lapar ke? Kau ni spesies apa ha??.

Kau jaga sikit mulut kau tu ek…. Kan aku cili ngan lada hijau baru tau.

Hehe..sory-sory.

Dalam hati Hana mengomel sendiri tentang sikap Jasmin..ish2.. mcm la aku tak tahu
Perangai Jasmine ni budak skema..aku mula mengenali  perangai Jasmine sejak mula-mula
Kita orang belajar kat sini sejak masuk Universiti Malaya ini.  Jasmine ni Nampak je pendiam tp kalau dah kenal dan rapat dengan dia Sampai bernanah teliga ni dengar leteran dan nasihat-nasihat yang dia beri..uiihh…tp xpe aku tahan dengan perangai dia ni sebab dialah kawan yang memahami aku. 

Jasmine pulak tak abis2 melekat dengan buku…umm, dia pun kadang teringin jugak nak ada pakwe  al-maklumlah asyik teman hana je jumpa pakwe dia.. tak teman kan nanti merajuk pulak.. Xpelah…dia kan kawan aku..sahabat baik aku. Hanya pada Hana lah tempat aku meluahkan perasaan ini tatkala berjauhan dengan keluarga aku. Aku sebagai kakak kepada adik-adik ku bertanggungjawab untuk membela nasib mereka apabila aku sudah berjaya dan menunjukkan contoh yang  baik kepada adik-adik ku. Aku ni solo lg..umm nak kata xde orang nak bukan xde orang nak tapi entahlah rasa x de yang masih berkenan lagi di hati dan aku lebih fokuskan pada pelajaran aku. Mengambil jurusan sains sosial ini memerlukan aku selalu membuat kerja luar ke sana ke mari sehingga hana cakap aku ni budak skema sampai nak keluar hujung minggu pun aku tak nak.

Min..kau dgr x apa yang aku ckap ni..ha?

Ke kau mengelamun lagi ni….? Kau ni. Itulah aku suruh kau cari pakwe kau x nak xde lah nanar mcm ni.

Ish….kau ni Hana x boleh dlm kepala kau x fikir pasal cinta ek? Bosan la aku. Aku x kisah pun kalau xde pakwe sbb aku percaya jodoh itu akan datang sendiri.

Min sayang………memang la jodoh itu datang sendiri tapi kita mesti cari jodoh kita sendiri bukan jadi pungguk rindukan bulan yang tapi tak dapat-dapat nye ha..

Uh…malas la aku nak layan kau ni Hana. Dah jom pegi kafe kata tadi lapar sangat kan. Jom…

Sedang  kami enak makan bersama  di kafe fakulti  tiba-tiba datang seorang mamat ni..uihh…. Hensem jugak ni..tgk gaya pakaian kemas je. Rambut pulak kemas nye berminyak lagi. Rupa hensem jugak hitam manis gitu.. Eh kenapa aku ni?  tak kan berkenan dengan mamat ni kot.

Assalaimualaikum….ada orang tak? Boleh saya duduk dekat sini?

Hana menjawab…eh boleh je…ada tempat kosong itu kan.

Selesai sahaja kami makan aku apalagi biasalah pergi library….cari buku.

Hana pulak jumpa ngan buah hati dia si Hamid….haha. sesuai kan HANA+HAMID esok-esok keluar HAMINA..hahaha. jahat aku ni kan. Dah pun si Hana yang berkenan dengan Hamid dahulu.. yang hamid ni pulak malu-malu konon padahal suka jugak dekat Hana. Nk tunggu Hamid luahkan dahulu perasan dia alamak kempunan la aku nanti nasi minyak nye… nasib baik la hana ni dapatkan keberanian Hamid untuk luahkan perasaan dia tu. Mula-mula dengar nama Hamid nk tergelak aku nama macam orang lama je..hahaha. pulak tu aku tergelak depan Hana apalagi mengamuk la si Hana kalau mengutuk buah hati dia 2…ala…sayang la kata kn. Apa ada nama kan.. sebenar buah hati Hana ni Hamid binti dato’ Hamidon. Kelas kau anak dato’ lagi… Umm….kalau mereka bergaduh. Aku jugak la yang jadi tukang  dengar cerita, tukang luah perasaan dan tukang damai nye. Pening-pening….

Dalam library… setelah mencari buku yang aku nak tiba-tiba depan meja aku ituaku nampak mamat yang tumpang makan dekat meja kita orang tadi. Ish..mamat ni ikut aku ke sampai ke sini? Dan sejak masa makan lagi dia asyik tengok aku nye. Aku perasaan je tapi buat x tau… x selesa la duduk berhadapan depan mamat ni..nak tukar meja malas la pulak nak bawa buku-buku ni lg.. entah2 perasaan aku je kot ni padahal mamat 2 xde feeling pun dekat aku nye. So…aku pn x tau meneruskan kerja aku mencari bahan untuk buat assegment. Nak ajak hana macam-macam la pula, nak pegi jumpa Hamid dia la…. Kalau x jumpa sehari nanti ka nada yang x lalu nak makan, ada yang tak lena nak tido yang kesan nye aku juga yang kena.

Sedang duk syok saling nota ni…tiba-tiba terpacak pula mamat tadi… ish dia nak ape ni…

Assalaimuaikum awk..... x sangka kita jumpa lagi kat sini kan. Rajin kana awk ni.. mesti awk ni budak skema.

Ish……dia ni apahal panggil aku budak skema pulak..umm
Waalaikumussallam….. eh, bukan awk yang ikut saya sampai kat sini kan. Selalu tak pernah Nampak awak pun kt library ni..

ooo.. ini pertama kali saya datang sini.. eh, jumpa awak pulak... Mungkin awak je kot yang x perasan saya kan.. maklumlah lah buku tu lebih penting daripada orang sekeliling awak kan.

Ish…dia ni main-main perli aku pulak.

Ye ke?

Xpelah. So ada apa yang boleh saya bantu awak?

Hehe…xde ape-ape lah. Saya saje nk berkenalan dengan awak. Nak kenal lebih rapat lagi. Mane tahu boleh jadi makwe saya nye.

Aduh…apahal mamat ni. Ooo.. nak berkenalan ek? Kan da kenal ni…

Saya nak tahu jugak nama awak ape? Asal mane? Da ada kekasih ke tak lagi?

Nama saya Jasmin Binti Razak . Asal dari Pahang…umm,, perlu ke saya jawab soalan ketiga awak tu?.

Perlu la sebab mane tahu pakwe awak ada kat cni..tiba-tiba dia datang sound kt saya ke… tak ke naya ke?

Awk ni…..awak x perlu risau sebab saya ni single lagi.

Betul ke? Orang yang manis mcm awk ni, skema plak 2..xde pakwe lg. kalau macam tu  ada peluang la saya lg nye nak kenal dengan awak.

Suka hati awk lah…aku terus bangun untuk menyusun buku blah disitu..

Eh nanti la dulu…nak no telefon awk bleh?

Dalam berbisik aku menyatakan kepadanya.. saya  x pakai telefon…

Dan aku terus blah dari situ..

Pulang ke bilik aku Nampak Hana sedang tersegih-sengih sambil terguling-guling di atas katilnya. Hai…. Maklumlah baru jumpa pakwe tersegih-sengih macam kerang dan busuk..  tak puas lg ke jumpa tadi. Dan gila meroyan aku tengok kau Hana.

Amboi-amboi sedap mulut kau mengata aku ek jasmin.. kau pun apa kurang nye jumpa buah hati kau kat library tadi… kau pergi study ke mengorat ? ishh…Hana ni macam man dia boleh tahu aku jumpa mamat 2 kat library..ni mesti ada Hana rahsiakan pada aku.

Hana…………….baik kau cakap betul-betul dengan aku, mcm mane kau boleh tahu aku jumpa dia kt library tdi ye…

Alamak….tersilap cakap la plak. Ek, sory min… xde ape2 lah..aku teka je..hehehe

Hana… baik kau ckap betul-betul dengan aku. Kalau kau masih nak kawan dengan aku..

Ala….min, dah mamat tu minat kat kau aku bagi tahu la bila dia tanya pasal kau..umm,  lepas makan tadi masa kau pergi tandas masa tu lah dia tanya aku pasal kau dan dia berminat nak kenal kau sebab dia cakap kau kiut sangat… dan aku teruja betul la nak kau ada juga teman nye.. bukan jadi budak skema je yang selalu berkepit ke mana-mana dengan buku.

Hana… itu hak aku tau! Kau tak boleh la nak aturkan hidup aku… aku x suka lah!

Ok2… jasmin.. aku minta maaf ye.. jangan la marah kat aku Min…

Xpelah Hana… jasmin terus meniggalkan Hana yang hati nye masih bersisa rasa bersalah telah membuatkan jasmin marah kerana tindakannya itu.

sedang jasmin menelaah buku nya.. hati masih tidak tenteram kerana teringat mamat tadi tu.. ishh, kenapa lah aku nak fikirkan pasal dia.. kata x suka kan.. Hana pula, aku marah kejap je.. aku keluar tadi nak ambil mood sikit bukan sebab marahkan sangat Hana. Sebab Hana lah kawan baik aku dan merangkap rumet aku nya.. haha… ni Hana dah terbungkam dah di atas katil. Hana…..hana…..

tiba-tiba  telefon aku berbunyi mesej masuk... aik? Siapa yang mesej aku ni..umm, da lebih pukul 12 malam dah ni… sebelum ni tak ada sesiapa pun mesej aku atau call lewat malam kecuali kecemasan sahaja. Lalu aku mengambil telefon di atas birai katil itu. Naik nombor yang aku tidak kenal..ni aku malas nak layan ni..ishh.. lepas 2 aku buka mesej nye..

salam awak…budak skema.  Sape ni? panggil aku budak skema pulak.. kan aku hempuk dengan buku ni kan.

Salam juga.. awak siapa? Ada yang saya boleh bantu..

Saya sangat  memerlukan bantuan awak..

Iye ape ye?

Boleh saya jumpa awak?

Saya x kenal awak…awak siapa ni ye?

Saya Mustafa… lelaki yang jumpa dekat kafe dan library tadi dengan awak.

Mustafa? Uisshh…nama orang lama juga ni.. ni kalau hana dengar x ke kena gelak dengan dia.. tu lah sape suruh aku gelakkan nama Hamid dia dulu.. x pasal2 aku kena gelak balik ni.

Ooo…awak lagi. Awak nak ape ni ha!!!!

Uh…jangan la garang-garang nye.. saya nak awak boleh?

Jangan nak gatal ye… saya tak layan orang macam awak ni..

Ok2.. saya minta maaf.. saya bergurau je. Boleh saya jumpa awak esok?

Nak jumpa ye… boleh dekat perpustakaan…

Perlu ke kat situ kalau nak jumpa.. ala… tempat lain tak boleh ke?

Kalau awak x nak sudah….wekkk….

Ishh…main jelir-jelir pulak.. sms terus berbalas antara Jasmin dan Mustafa.

Ok2…esok saya jumpa awak dekat library ye pukul 2..

Ok..dah la awak saya tido dulu ye..mengantuk dah ni..salam. mesej aku terus tidak berbalas dari mamat 2..kurang asam..dia yang sms aku dlu.. ke dah tido..

Sampai di perpustakaan terkejut aku sebab perpustakkaan tutup hari ini sebab ada seminar untuk pengunjung luar negara yang sedang menggunakan perpustakaan.. xde pengumuman pun..ish2… ke aku yang x tahu ni dalam hati ni dah mengomel.. Hana pula kemana lagi kata pergi teman si Hamid cari bahan luar untuk kerjanya.

Assalaimualaikum….salam diberikan oleh orang yang di belakang ku.. x jawab salam berdosa tau.! Nyata nye.

Dah jawab lah dalam hati… aku menjawab.

Ok2… Nampak nye tuhan dah makbulkan doa saya semalam.. kenapa? Tanya aku..

Sebab saya nak dating tempat lain dengan awak..hehe sengih si Mustafa.

Saya tak kata pun nak jumpa awak kat tempat lain pun kan.

Mustafa tetap berwajah selamba… saya tak kisah dah sebab awak da ada depan mata saya ni. Jom saya pergi bawa awak jalan-jalan kat luar. Dan entah macam mana aku pulak boleh ikut je cakap dia.. apa mamat ni dah ayat aku ek… ishh..jangan fikir bukan-bukan la.. dia pun hensem jugak.hehe..

Sampai di tempat parking kereta.. dia berhenti di hadapan kereta mini cooper yang berwarna biru putih. Dalam hati ku bertanya.. kereta dia ke ni? Kereta kesukaan Hana sehingga Hamid pun pakai kereta ni juga.. adoi. Aku pulak x suka kereta ni sebab kecik je.. harga pulak mahal.. baik beli kereta Alza ke..Avanza ke.. besar la jugak harga pun lebih kurang je.. x tau lah kenapa Hana minat sangat dengan kereta ni..

Umm…kereta siapa ni? Mamat di hadapan ku menjawab… kereta saya lah kan saya berdiri sini..

Ekk..kereta dia ke? Siapa dia ni.. mampu ada mini cooper lagi.. pakaian dia pun Nampak branded jugak jugak. Ish2.. bingung aku..

Ok jom  masuk kereta..              eh, awak nak bawa saya pegi mane?  Ikut saje lah…

Lalu aku masuk dalam kereta nye…aku terus diam. Lalu mata aku hanya melihat pandangan ke luar dan tidak bertanya ke mana hala tuju kami.

Kenapa diam..tanya Mustafa. Aku menjawab. Saje je…… mane boleh saje je…jawab mustafa pula.

Ok kita dah sampai…lalu aku pandang ke luar dan tiba-tiba hati aku berdebar kami singgah di sebuah restoran yang Nampak mahal dan ekslusif, aku menjadi semakin pelik dengan Mustafa ni. Dah la bawa aku ke tempat macam ni..aku pula pakai baju kurung kain kapas dengan tudung bawal  warna pin sedondon Nampak ringkas sekali tanpa di muka ku secalit mekap hanya memakai bedak sebagai alas kerana aku lebih suka ringkas sahaja. Aku pun tidak tahu di mana tempat nye ni..

Lalu aku berjalan seiring dengan Mustafa masuk ke restoran dan mengambil pilihan untuk duduk di bahagian meja yang berhadapan dengan tubuhan hijau.. sungguh damai sekali kawasan restoran itu. Dalam hati aku..aku memuji Mustafa kerana pandai membuat pilihan yang tepat dengan hati ku.

Awak suka? Mustafa bertanya padaku. Aku hanya senyum padanya dan menggangguk kepala sebagai setuju. Ok kita pesan makanan dahulu ye.. lalu aku melihat menu tersebut dan memesan makanan yang tidak terlalu pelik bagi aku..huhu dan Mustafa pula memesan sama seperti aku. Mamat ni tiru aku pulak..

Xpe kan saya pesan sama makanan dengan awak… sebab saya nak rasa makanan kesukaan awak.
Aku terus diam…

Umm…ada apa-apa yang awak nak tahu pasal saya?

Banyak yang saya nak tahu tentang awak… awak siapa? Awak tinggal mane? Kenapa awak nak kenal dengan saya? Kenapa x orang lain dan bla..bla..bla..bla… terus ku meluahkan soalan padanya.

Stop!!! Mustafa menjerit kecil di hadapan ku. Aku terus diam… ek? Awak ni banyak sangat soalan nye.. pening saya. Ok satu-satu saya jawab soalan awak..

Sebenar saya ni sepupu hana. Hahh?? Terkejut aku. Kurang ajar hana rupa-rupaya sepupu dia. Saje nak kena budak hana ni.. balik nanti siap lah.. aku mengomel dalam hati.. tapi aku buat muka manis dihadapan Mustafa supaya tidak Nampak kekok dihadapannya.

Saya minta maaf jika buat awak tertanya-tanya.. nama saya sebenar ialah Mustafa binti Tan Sri Kamal. Awak boleh panggil saya Mustafa Kamal. Umur saya 28 tahun.. saya dah bekerja di syarikat papa saya. Sebuah syarikat seni bina. Mesti awak nak tahu kan mane saya boleh kenal awak.. sampai jumpa awak dekat kafe dan library hari 2…..

Ekkk…..mamat ni. Macam tahu je isi hati aku.. nama Mustafa Kamal! Macam pelakon je.. pulak tu anak Tan Sri lagi.. ni yang aku seram ni kalau anak orang kaya.. nanti anak aku binti atau bin Mustafa??? Err…ada kelas ke…. tapi mamat ni memang hensem la.. matanya..hidungnya..keningnye..bibirnye.. aduh!! Apa kena dengan aku ni perhatikan dia plak..

Ye…memang saya nak tahu sebab semua tu…dan awak pula sepupu Hana..bukan student dekat sini, umur pulak dah 28 tahun.! Ape ni? Awak jangan cuba nak main-main saya.

Ok…memang saya sebenarnya sepupu Hana.. dan pertama kali saya tengok gambar awak pada Hana hati saya terus berkenan dan saya menanyakan segala perihal awak kepada Hana untuk kenal awak lebih dekat. Sebab itulah saya berpura-pura tak kenal Hana ikut awak jumpa dekat Kafe dan library.. semua Hana yang bagi tahu.. saya nak mintak maaf dengan awak..

oo..jadi ini semua rancangan Hana lah.. kurang asam punya budak. Tapi mengapa aku tidak ambil kisah sangat bila dengan dia..padahal sebelum ni kalau ada lelaki nak kenal bukan payah lagi aku nak tersangkut… aura apa Mustafa ni ada nye? Sampai aku boleh terpikat.. aura Tsumawi ke? Ekkk…….!Setelah selamat menjamu selera..mustafa membawa berjalan-jalan di shoping mall Mid Valley..dan aku begitu senang sekali dengan caranya. Dah jatuh hati kot dengan mamat ni…aduh… hensemnya senyuman dia. Aku lebih apa kurang nye.. manis. Ek.. puji diri sendiri.

Awak manis sangat pakai baju kurung… saya suka!

Tiba-tiba pipi ku seperti memakai pemerah pipi pula….malu! kena puji…

Selepas itu, hari menginjak petang aku meminta untuk pulang awal dan Mustafa menghantar aku pulang ke kolej.. sampai di bilik aku lihat Hana tersengih-sengih memandang aku..budak ni nak kena ni..

Ni sengih-sengih macam kerang basi ni kenapa?

Amboi orang tu dah pandai dating sekarang…. Best tak? Tanya Hana.

Kau jangan…kau yang sepakat ngan sepupu kau tu kan.

Alamak kau dah tahu la Mustafa tu sepupu aku.. tu lah dulu kau gelakkan nama Hamid, nah sekarang ambik Mustafa kau 2.. ala.. Min, aku kenalkan kau dengan Mustafa sebab tak nak kau Jauh dari aku. Nanti engkau dah kahwin dengan dia kau jadi jugak sepupu aku kan..hehe

Macam la kau..aku baru kenal je dia.. jangan nak berangan. Aku masih marah lagi ni pada kau. Aku berpura-pura di depan Hana.. ha…tahu pun takut.

Sejak hari itu,hubungan aku dengan Mustafa dah jadi semakin rapat.. setiap malam dan hari dia akan telefon aku..sampai jadual kelas.. meeting persatuan pun dia ambik.. ish2… macam nil ah kalau orang bercinta dan aku dengan dia dah jadi pasangan couple..huhu. tapi aku tetap kan dia untuk jumpa pada hujung minggu sahaja sebab tidak mahu ganggu hari kerja dan hari kelas aku dan dia memahami ku… aku masih budak skema lagi…hehe. Pelajaran tetap jadi keutamaan aku…

Setelah aku habis belajar dan sekarang menunggu untuk praktikal..hubungan aku dengan Mustafa dan mencecah 6 bulan..kejap je kan. Selalu ada jugak kita orang berselisih pendapat tapi dia yang selalu beralah dengan aku..pujuk aku. Dia jugak dah bercerita pada aku tentang keluarga dia, diri dia… bekas ex dia….. ek… aku da suka dengar. Jeles beb…. Dan terima semua itu jika dia terima aku dan keluarga aku juga sebagai orang kampung. Dan Mustafa juga sruh aku memanggil nye dengan panggilan abang sebab katanya dia lebih tua dari aku dan supaya lebih rapat lg.. mengada-ngada kan..

Min….tegur Mustafa…  ketika ini kami sedang besantai di sebuah taman… abg, rasa nak bawa min jumpa family abg.. boleh ye. Kalau boleh abg nak terus lamar min depan family abg.. family abg x kisah tentang darjat dan status ni.. sebab kita orang pun asal dari kampung jugak dulu. Adik abang.. Maslia pun dah Kahwin. Tinggal abg je.. min sanggup kehilangan abg? Ekk…aku terkedu.

Abg… min x kisah nak jumpa family abg. Tapi min harap tentang lamaran itu tidak elok lg.. kan lebih baik abang merisik min jumpa dengan family min kat kampung. Aku menjawab..

Betul ke min??? yahoooooo!!!!!!!! Ya beda bedu… abg tak sabar nak kahwin dengan min.

Amboi abg ni..gatal Nampak. Lalu aku satu cubitan kena di perut nya.

Aduh!! Ape ni min.. cubit abg plak.. lau tolong garukan kan abg xpelah..hehe.

Dah-dah..esok pun x abih nak layan abg ni.. tp ada syarat tau abg nak kahwin dengan min..

Ok..ape dia min? Mustafa bertanya…

Hanya min satu-satunya di hati abg..dan min akan balas begitu juga.

Ok sayang…..laju Mustafa menjawab.

Min…nanti kita dah kahwin abg   8 anak tau.. 4 laki 4 perempuan..baru meriahkan.dan…bla..bla..bla…bla Mustafa menyatakan lagi..dan aku mula pening dengan mamat sorang ni… aduh….

Dah-dah abg..kalau abg nak anak ramai abg beranak sendiri boleh? Dan aku laju meninggal Mustafa di belakangku yang  sedang duduk di bangku.. lalu Mustafa menyoroti aku dari belakang dan sambil masing-masing tersengih-sengih bersama memikirkan penyatuan hati kamin tidak lama lagi. Dan aku berterima kasih pada Hana sebab kenalkan aku pada sepupu dia ni.. dan Hana dengan Hamid 1 bulan lagi di orang nak kahwin…ai.. merasa jugak aku makan nasi minyak Hana dulu.hehe

Doakan semoga kebahagiaan kami berpanjangan dan gelaran budak skema tu masih aku pegang tapi masa belajar dululah sekarang tidak lagi..

Jasmin + Mustafa= Min+Mus= 8 orang versi akan datang…………….mak ai!!!!! Lebih pun x tahu lg..hehe

-sekian-

-ini adalah cerpen nukilan saya yang pertama.. idea banyak nak tulis.. tp setakat ni jelah hehe. setelah bebehari untuk menyudahkan kan cerpen. sudahi lah dengan pa ada nye.. Harap-harap yang baca suka la ye… apa komen la. Saya masih lg belajar nak menulis. Nanti boleh saya baiki lg… ini sekadar untuk saja-saja je-









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...